E-shopy. Co jejich zákazníci opravdu chtějí?

Lidé na e-shopech nakupují rádi a stále více – podle APEK (Asociace pro elektronickou komerci) podíl e-komerce na celkových maloobchodních tržbách stoupl na 9,5 procenta a očekává se, že tržby e-shopů letos prolomí 100 miliard Kč. Stoupají ale i nároky na internetové prodejce. Ti, kteří chtějí na poli e-komerce uspět, musejí investovat do nových technologií a využít je k tomu, aby pochopili, co zákazníci opravdu chtějí a nakupování jim co nejvíce zpříjemnili.

Koncový spotřebitel může dnes využívat více prodejních kanálů, vysvětluje Jan Holík. Foto: Archiv

Díky ekonomickému růstu už přestává být jediným kritérie pro zákazníky cena. Po e-shopech chtějí, aby zboží, které si objednali, dostali rychle a komunikace s prodejcem byla jednoduchá a pohodlná.

To dokládá i studie společnosti Accenture zaměřená na aktuální stav a predikci vývoje maloobchodu. Úspěšnost maloobchodních prodejců podle ní bude záviset na jejich schopnosti důkladně pochopit spotřebitele, osvojit si zlomové technologie a převzít inovativní obchodní modely. Jinými slovy využít technologie k tomu, aby nákup zákazníkům co nejvíce zjednodušili a zpříjemnili.

RYCHLÉ ROZHODOVÁNÍ

„Přibývá cest a způsobů, jakými mohou zákazníci zboží poznávat a nakupovat. Dávno jsou pryč doby, kterým vládly papírové katalogy a kdy si kromě nich kupující mohli zboží prohlížet výhradně v rámci návštěvy kamenného obchodu. Koncový spotřebitel může dnes využívat více prodejních kanálů, a je proto složitější jeho chování zachytit a samozřejmě i v konečném důsledku pochopit,“ říká Jan Holík, šéf strategie společnosti Mibcon.

V prostředí internetu se podle Holíka zákazník navíc může rozhodovat velice rychle a je důležité mu včas, prakticky ihned, předložit tu správnou nabídku. A to je podle něj obrovské pole působnosti pro nové technologie. „Jedním z řešení, které v současné době implementujeme na českém trhu, je Hybris Marketing. Umožňuje jak sledovat veškeré aktivity spotřebitele, tak cíleně a personalizovaně nabídky obratem vytvářet,“ popisuje Holík.

DŮRAZ NA RYCHLOU DODÁVKU

Specifikem našeho trhu, tvrdí manažer, je velký důraz na rychlou dodávku objednaného zboží. Zákazníci v ČR podle něj navíc upřednostňují možnost zboží objednané v e-shopech osobně vyzvednout, takže nejen velké e-shopy proto otevírají stále nové výdejny, ale pronikají i do obchodních center.

Není výjimkou, že zákazník objedná stejné zboží z několika e-shopů a ponechá si to, které přijde první. Ostatní vrátí, což mu zákon umožňuje. „To všechno samozřejmě klade ještě větší nároky na zvládnutí logistických procesů, a i k tomu potřebujete co nejlépe znát chování a zvyklosti zákazníka,“ uzavírá Holík.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena